עקרון הקטנת הנזק

עקרון הקטנת הנזק

עקרון הקטנת הנזק הינו עיקרון כללי וחשוב בדיני החוזים בישראל.
על מנת שניזוק יוכל לתבוע את נזקיו, עליו לעשות כל שביכולתו על מנת להקטין את הנזק שכבר נגרם.

צוות האתר - חוזים משפטיים | 08/07/2024

שתפו את הכתבה

עקרון הקטנת הנזק

תוכן עניינים

מה זה עקרון הקטנת הנזק?

בכדי שנוכל להבין מהו עקרון הקטנת הנזק, עלינו להתחיל בסעיף 14(א) לחוק החוזים תרופות;

"14. (א) אין המפר חייב בפיצויים לפי סעיפים 10, 12 ו-13 בעד נזק שהנפגע יכול היה, באמצעים סבירים, למנוע או להקטין."

אם נפרש את הסעיף כלשונו, המפר לא חייב לפצות על הנזקים הבאים:

  • נזק שנגרם והמפר יכול היה לצפות מראש (סעיף 10 לחוק החוזים תרופות).
  • תמורה בלתי סבירה או שלא הייתה תמורה כלל של המפר (סעיף 12 לחוק החוזים תרופות).
  • נזקים שאינם נזקים ממוניים (סעיף 13 לחוק החוזים תרופות).

בחלק השני של הסעיף כתוב, "… שהנפגע יכול היה, באמצעים סבירים, למנוע או להקטין."
החלק השני של הסעיף שולל פיצויים למי שיכול היה באמצעים סבירים למנוע או להקטין את הנזק.

אם קניתי מהסופר בקבוק של סבון כביסה ובאוטו גיליתי שיש בו שבר, הסבון לאט לאט נוזל ומתרוקן מהבקבוק.
אם אני אסתום את החור אם שקית או נייר דבק, אוכל לתבוע את הנזק שנגרם (כמות הסבון שכבר נשפכה), אך אם אתן לבקבוק להתרוקן ואבקש לתבוע את כולו, בית המשפט עלול לשלול ממני פיצויים, לא פעלתי על מנת להקטין או למנוע את הנזק.

הלכת "הקודחים"

הלכת הקודחים הינו פסק דין מנחה של בית המשפט העליון בעניין עקרון הקטנת הנזק ושם קבע השופט ברנזון כי התובע (הנפגע) חייב להוכיח כי נקט באמצעים סבירים על מנת להקטין את הזנק ואם לא יעשה כך, אינו יכול לתבוע פיצויים.

לסיכום, הן מלשון החוק והן מהלכת הקודחים ניתן לומר, אם הנפגע ירצה לתבוע פיצויים בגין הנזק שנגרם לו, עליו, אם יכול, לנסות ולהקטין את הנזק ככל שניתן ובאמצעים סבירים.

מה זה אמצעים סבירים? פעולות בסיסיות שלא דורשות מאיתנו יותר מדי על מנת להקטין ו/או למנוע את הנזק. 

הטיפ שלנו, זיהיתם נזק? נפגעתם? אם אתם יכולים להקטין ו/או למנוע את הנזק עשו זאת.

מאמרים נוספים

מחפשים למכור או לקנות דירה? עסקת נדל״ן היא אחת העסקאות הגדולות והחשובות בחיים. כדי לעבור אותה בבטחה, חשוב להכיר את

אייל מרדו יבוא מנועים. יבוא מנוע לרכב מארה"ב, אירופה או דובאי מחייב הבנה של מספר היבטים משפטיים, טכניים ורגולטוריים. חשוב

פרסום ושיווק של מותגי מזון טבעוני חייבים לעמוד במסגרת החוקית המחייבת בישראל ובעולם, תוך התייחסות לתקנות פרסום בתחום המזון, מניעת

אהבת את הכתבה שלנו? רוצים לקבל מידע נוסף? השאירו פרטים
או חייגו 054-263-4434 »

אתר זה עושה שימוש בקובצי Cookies ובפיקסלים (Google, Meta) לצורך ניתוח נתוני שימוש, שיפור חוויית הגלישה והצגת פרסומות מותאמות. השימוש באתר מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של חוזים משפטיים
דילוג לתוכן